Aspect Ratio latawca - Co to jest? Jak to się liczy? Na co wpływa?

Aspect Ratio latawca - Co to jest? Jak to się liczy? Na co wpływa?

Co to jest Aspect Ratio latawca?

Producenci latawców do kitesurfingu, snowkitingu czy landkitingu bardzo często podają nam jako jeden z parametrów tzw. AR, czyli Aspect Ratio. Dla nowicjuszy nazwa ta jest obca i bardzo często słyszymy pytanie: Co to jest Aspect Ratio latawca?

Aspect Ratio to inaczej wydłużenie

Parametr Aspect Ratio polscy paralotniarze przyjęli nazywać w naszym ojczystym języku jako wydłużenie skrzydła. Nazwa ta nie jest zbyt popularna wśród kitesurferów, jednak obrazuje nam nieco bardziej o co tutaj chodzi. Już nawet na czystą logikę: im wyższe wydłużenie, tym latawiec jest węższy i dłuższy, smuklejszy - i takie skojarzenie jest jak najbardziej poprawne, bo dokładnie o to w tym parametrze chodzi.

Jak policzyć Aspect Ratio?

Parametr Aspect Ratio bardzo często jest definiowany jako stosunek długości skrzydła do jego szerokości, i w gruncie rzeczy jest to całkiem poprawna definicja - a dokładniej byłaby, gdyby nasz latawiec miał idealnie prostokątny kształt. W taki właśnie sposób (długość podzielona przez szerokość) możnaby było policzyć Aspect Ratio telewizora (np. telewizor HDTV 16:9 będzie miał AR = 1,78), ale z latawcami mamy nieco utrudnione zadanie, ponieważ nasze latawce prostokątne nie są - zamiast tego na środku są najszersze, a zwężają się w kierunku tipów.

Policzenie AR w uproszczony sposób, czyli dzieląc długość latawca przez jego szerokość na środku, czyli w jego najszerszym miejscu, da nam wynik niezbyt miarodajny i dlatego właśnie producenci skrzydeł (zarówno paralotniowych, jak i kite'ów pompowanych i komorowych) liczą AR nieco inaczej. Prawidłowo AR skrzydła liczymy w taki sposób, że podnosimy długość skrzydła do kwadratu i dzielimy wynik przez powierzchnię kite'a. Zauważ, że w ten sposób licząc AR prostokątnego telewizora, wynik wyjdzie identyczny, jednak przy liczeniu AR skrzydła latawca (albo paralotni lub jakiegokolwiek innego skrzydła - także samolotu) uzyskujemy wynik odbiegający od tego liczonego w sposób uproszczony. Tak policzone Aspect Ratio miarodajnie pokazuje nam AR jako stosunek długości skrzydła do jego powierzchni (a nie szerokości!).

AR = (wingspan ^ 2) / area

lub po Polsku:

wydłużenie = (rozpiętość ^ 2) / powierzchnia

Dopiero w taki sposób licząc AR możemy faktycznie porównywać parametry jednego latawca z parametrami innego kite'a. A tak naprawdę powinniśmy wziąć pod uwagę jeszcze poza płaskim AR także AR projekcyjne.

Co to jest Projected Aspect Ratio?

Projected Aspect Ratio (PAR, wydłużenie projekcyjne) - to również bardzo ważny a niestety bardzo często przez producentów pomijany i nie podawany w opisach technicznych latawców parametr. Projekcyjne AR liczy się dokładnie tak samo, jak zwykłe (płaskie) AR, z tą tylko różnicą, że w miejsce rozpiętości i powierzchni podstawiamy rozpiętość projekcyjną i powierzchnię projekcyjną.

PAR = (projected_wingspan ^ 2) / projected_area

lub po Polsku:

wydłużenie_projekcyjne = (rozpiętość_projekcyjna ^ 2) / powierzchnia_projekcyjna

Projekcyjny to inaczej wystawiony na wiatr

Zwykłe (płaskie) Aspect Ratio liczymy na podstawie danych skrzydła zmierzonych wtedy, gdy jest ono rozłożone płasko na ziemi, w związku z czym parametr AR w ogóle nie uwzględnia krzywizny skrzydła, zaprojektowanej przez producenta - a przecież jeśli latawiec ma głęboką krzywiznę skrzydła, to jego powierzchnia wystawiona bezpośrednio na wiatr i łapiąca go będzie znacznie mniejsza, niż powierzchnia projekcyjna latawca o takiej samej powierzchni płaskiej, ale o płytszej krzywiźnie. Logika podpowiada nam, że skoro latawiec o płytszej krzywiźnie ma większą powierzchnię projekcyjną, zatem wygeneruje on więcej mocy z każdego metra kwadratowego powierzchni płaskiej (czyli tej, którą podają producenci jako rozmiar latawca) niż latawiec o krzywiźnie głębokiej. Z reguły latawce o głębszej krzywiźnie odwdzięczą nam się z kolei szerszym zakresem depowera - ale to już temat na oddzielny artykuł.

Projekcyjne AR najłatwiej policzyć startując latawiec w powietrze i robiąc mu zdjęcie z perspektywy ridera (wzdłuż linek), a następnie licząc powierzchnię oraz rozpiętość na podstawie takiego zdjęcia - to mniej więcej tak, jakbyśmy liczyli rozpiętość, powierzchnię i AR nie samego latawca, ale jego cienia.

Jeśli chcemy rzetelnie przeanalizować różnice w działaniu między jednym skrzydłem a drugim, koniecznie musimy do takiej analizy wziąć pod uwagę nie tylko płaskie AR, ale też AR projekcyjne - i dopiero wtedy takie porównanie stanie się rzeczywiście miarodajne.

Na jakie cechy latawca wpływa Aspect Ratio?

Jeśli porównamy latawce o podobnej krzywiźnie, tej samej powierzchni, długości linek itd. - czyli analizując na potrzeby teoretyczne wyłącznie różnicę w AR skrzydeł (chociaż tak się nie da, ponieważ nie ma dwóch latawców różniących się od siebie wyłącznie Aspect Ratio), zauważymy przede wszystkim, że wydajność skrzydła będzie większa. Latawiec o większym AR wygeneruje nam więcej mocy (co szczególnie odczujemy podczas słabego wiatru), a także na takim latawcu pojedziemy lub popłyniemy szybciej, ostrzejszym kursem pod wiatr, a podczas skoku możemy oczekiwać od niego potężnego hangtime'u, który pozwoli nam na wyczesanie całej gamy tricków oldschool. Takie latawce jednak wolniej skręcają i na obrócenie się potrzebują więcej zarówno czasu, jak i miejsca na niebie od zwinniejszych, ciasno skręcających latawców o mniejszym AR. Latawce o dużym Aspect Ratio wymagają doświadczonego pilota, pewnej ręki i precyzyjnego prowadzenia.

Jaki latawiec wybrać? Jakie Aspect Ratio będzie dla mnie odopowiednie?

Jeśli jesteś osobą początkującą, zdecydowanie szukaj latawca o dość małym AR (w granicach 3.0 - 4.0) - takie latawce są zazwyczaj niesamowicie stabilne, a przy tym dość zwinne, dzięki czemu wybaczają błędy i ułatwiają naukę, a dodatkowo cechują się łatwym restartem z wody (lub lądu / śniegu). Jeśli szukasz latawca do progressu, chcesz wystrzelić swoje pierwsze rzetelne skoki na kilka metrów do góry, a przy tym chciałbyś by latawiec dość długo trzymał Cię w powietrzu (hangtime) oraz generował solidną moc a przy tym jednocześnie wciąż miał całkiem wybaczającą charakterystykę, szukaj skrzydła o AR na poziomie średnim (czyli mniej więcej 4.5 - 5.5). Pamiętaj jednak, że latawce różnią się też wieloma innymi parametrami, nie tylko Aspect Ratio! W podanym przedziale średniego AR mieszczą się zarówno latawce freeride'owe jak i agresywne freestyle'owe maszyny nastawione na tricki newschool. Jeśli jesteś osobą zaawansowaną i szukasz latawca, który będzie Twoim partnerem podczas regat, uwielbiasz skoki Big Air i tricki oldschool albo chcesz poczuć się podczas snowkite'owego zlatywania z górki (tzw. snowkite gliding) prawie jak na paralotni, wybieraj latawce o wysokim AR (6.0 w górę). Mało który latawiec na rynku przekracza AR 7.0 i jest to domena latawców nastawionych stricte na wydajność race'ową.

Jeśli stoisz przed trudnym zadaniem wyboru latawca - niezależnie, czy wybierasz go dla siebie, dla swojej dziewczyny, lub dla swojego dziecka, niezależnie, czy będzie to Twój pierwszy kite czy też jesteś na dalszym etapie rozwoju i masz już pewną wiedzę i doświadczenie, zawsze warto poprosić o radę profesjonalistów. Ekipa sklepu Kite4Fun.pl składa się z doświadczonych osób, które uprawiają wszystkie odmiany sportów latawcowych - zarówno kitesurfing, jak i snowkiting oraz landkiting. Każdy z nas miał w rękach dziesiątki albo nawet setki latawców o różnej charakterystyce - różnych konstrukcji, różnych producentów, różnych modeli, różnych rozmiarów. Jeśli chcesz, abyśmy podpowiedzieli Ci, z jakiego latawca naszym zdaniem będziesz najbardziej zadowolony, koniecznie skontaktuj się z nami.

Opisz nam swoje dotychczasowe doświadczenia, napisz w jakim kierunku chcesz rozwijać dalej swoje umiejętności, jeśli masz już jakieś zdefiniowane preferencje także daj nam o tym znać. Podaj koniecznie swoje parametry - przede wszystkim istotna jest Twoja waga, ale wzrost oraz wiek także mają wpływ na odpowiedni dobór sprzętu. Jeśli już masz część wyposażenia kite, też daj nam znać jakie elementy Twojego docelowego zestawu kite zdążyłeś skompletować na tę chwilę. Przeanalizujemy dokładnie Twój przypadek i podpowiemy, jaki kite naszym zdaniem w Twoim przypadku sprawdzi się najlepiej. Zawsze staramy się dobrać sprzęt tak, aby w punkt odpowiadał Twoim potrzebom. Dobrze dobrany latawiec pozwoli Ci szybko i sprawnie podnieść Twoje umiejętności.