Jak wybrać pierwszy latawiec? Poradnik dla początkujących

Jak wybrać pierwszy latawiec? Poradnik dla początkujących

Jak wybrać pierwszy latawiec? Poradnik dla początkujących

Wybór pierwszego latawca nie jest wcale łatwy. Wybór jest ogromny i dobrze wiemy, że dla osoby początkującej szeroki wybór różnych konstrukcji i rozmiarów latawców oraz ilość zupełnie nowych zagadnień, które pojawiają się w ich opisach, mogą być nieco przytłaczające - dlatego właśnie postanowiliśmy sporządzić niniejszy poradnik wyboru sprzętu kite.

W tym poradniku postaramy się w nim przybliżyć kwestie doboru latawca treningowego, fullpowera na manetkach, komorowego latawca z depowerem oraz kite'a LEI (pompowanego). Podpowiemy Ci, jaki rodzaj kite'a wybrać w zależności od tego, czy chcesz po prostu posiłować się z powerkitem, uprawiać landkiting jeżdżąc z kitebuggy albo mountainboardem, snowkiting na nartach lub snowboardzie, czy też rozpocząć swoją przygodę z kitesurfingiem. Przy okazji podebatujemy na temat Aspect Ratio latawców oraz różnic konstrukcyjnych między nimi oraz wyjaśnimy różnice pomiędzy latawcem otwartokomorowym a zamkniętokomorowym, wspomnimy też o konstrukcji single-skin.

UWAGA! Wchodzisz w świat latawców pociągowych!

Latawce pociągowe generują dużo mocy, dlatego pamiętaj o środkach ostrożności: Wybierz miejsce z dużą ilością otwartej przestrzeni, bez drzew, linii energetycznych i zabudowań. Ważne też, aby Twój spot charakteryzował się równą i dość twardą nawierzchnią. Z góry odrzuć miejsca, gdzie trawa jest powyżej kolan. Zawsze sprawdź prognozę pogody i obserwuj niebo za sobą - nie przekraczaj podanego przez producenta zakresu wiatrowego latawca i co najważniejsze nie lataj podczas burzy. Zawsze miej kask na głowie - to sport ekstremalny, przygotuj się na to, że będziesz się wywracał, zatem rezygnacja z kasku to bardzo duża nieodpowiedzialność. W przypadku landkitingu i snowkitingu warto wyposażyć się też w ochraniacze na kolana, łokcie oraz w spodenki ochronne. Przed lataniem na spocie, z którego korzystają także inni uczestnicy, koniecznie zapoznaj się z Kitesurfingowym Prawem Drogi, które obowiązuje zarówno na wodzie, jak i na lądzie oraz śniegu.

Jeśli planujesz naukę kitesurfingu, zacznij od szkolenia w szkółce kitesurfingowej. Kitesurfing jest najtrudniejszym ze wszystkich sportów latawcowych (no może nie licząc hydrofoilingu, ale to jakby nie patrzeć też odmiana kitesurfingu), samodzielna nauka mija się z celem - stracisz bardzo dużo czasu i na pewno nie będzie to bezpieczne ani dla Ciebie, ani dla ludzi dookoła. Do kitesurfingu potrzebujesz znacznie więcej mocy niż do landkite'a lub snowkite'a, ponieważ kite musi wyszarpnąć Cię z wody, postawić na desce i utrzymać na prędkości w ślizgu. Z landkitingiem i snowkitingiem jest nieco inaczej - na lądzie i śniegu możesz poruszać się powoli, nie musisz prędkością trzymać się na powierzchni wody w ślizgu. Opory tarcia na nartach czy snowboardzie, a także opory toczenia na mountainboardzie czy wózku kitebuggy są minimalne, dzięki czemu możesz poruszać się po całym spocie z latawcem o rozmiarze nawet trzykrotnie mniejszym niż ten, którego potrzebowałbyś w tym samym wietrze na wodzie do kitesurfingu. Co prawda, na lądzie lub śniegu też warto zacząć od szkolenia, jeśli mamy taką możliwość - wtedy nauka pójdzie szybciej, bezpieczniej i bardziej wydajnie - ale gdy zastosujemy się do wszystkich zasad bezpieczeństwa oraz zaczniemy od małego rozmiaru latawca, możemy się stosunkowo bezpiecznie nauczyć tych sportów samodzielnie.

Jak wybrać latawiec treningowy?

Pierwsze kroki z latawcami pociągowymi powinieneś postawić z latawcem treningowym. Dzięki treningówce nauczysz się podstaw sterowania latawcem, poznasz i zrozumiesz okno wiatrowe, nauczysz się jak generować moc, jak ją okiełznać i dawkować. Latawce treningowe to z reguły latawce otwartokomorowe, rzadziej zamkniętokomorowe lub w konstrukcji singleskin. Większość trenażerów kite to latawce dwulinkowe i trzylinkowe, choć zdarzają się także treningowe latawce czterolinkowe. Mogą być sterowane strapami, czyli pętlami na nadgarstki, barem albo manetkami. Zdarzają się też komorowe latawce treningowe z depowerem.

Jakie są różnice między latawcami treningowymi?

Samo hasło latawiec treningowy jest bardzo nieprecyzyjne. Odnosi się ono do wielu różnych konstrukcji latawców, które łączy jedna cecha: są stosunkowo niewielkie, zwykle nie przekraczają 3.5 metra kwadratowego powierzchni. W wyborze odpowiedniego latawca powinniśmy zastanowić się przede wszystkim nad tym, jak chcemy sterować latawcem i ile chcemy, aby miał linek.

Zaczynając od latawców dwulinkowych, najprostszym i najtańszym systemem sterowania są tzw. strapy, czyli pętle na nadgarstki. Zapewniają one dobre czucie latawca i nie ograniczają zakresu ruchów, tak jak robi to bar. Sterując barem (drążkiem sterowym), zakres skrętu mamy ograniczony do długości drążka. Bar do latawca jednak wygodniej się trzyma, a przy odrobinie wprawy można nim sterować jedną ręką. Dodatkowym atutem baru jest to, że gdy jest on podpięty do linek trudniej jest je poplątać. Praktycznie każdy bar kite na rynku ma też możliwość nawinięcia na niego linek, zatem nie ma potrzeby korzystania z dodatkowych plastikowych nawijaków. Wiele osób wybiera też bar z zupełnie innego, dość prozaicznego powodu: Bar do latawca wygląda bardziej profesjonalnie od strapów, bo "bardziej przypomina kitesurfing".

Latawce trzylinkowe sterowane są wyłącznie barem i działają bardzo podobnie do latawców z dwiema linkami. Trzecia linka pełni w nich funkcję tzw. hamulca - z jej pomocą możemy łatwo wylądować latawiec na ziemi oraz samodzielnie go odwrócić, jeśli spadnie nam wlotami komór do dołu - co jest bardzo przydatne, ponieważ samodzielny restart z latawcem dwulinkowym jest znacznie trudniejszy i często zwyczajnie się nie udaje - trzeba w takiej sytuacji do latawca podejść, odwrócić ręcznie i przygotować do ponownego startu.

Treningowe latawce czterolinkowe to po prostu małe i łagodne latawce komorowe fullpower, o których więcej przeczytasz poniżej. Można nimi sterować przy pomocy manetek lub baru. Zdecydowanie najpopularniejszym systemem sterowania do latawców fullpower są manetki. Manetki do latawca to niedrogi systemem sterowania, a przy tym dający nam swobodę ruchu oraz bardzo precyzyjną kontrolę nad skrzydłem. Przy pomocy linek hamulcowych nie tylko wylądujemy lub odwrócimy latawiec do ponownego startu, ale też możemy precyzyjnie skręcać latawcem delikatnie dociągając w trakcie lotu linki hamulcowe, a w momencie agresywnego skrętu dociągnięcie hamulca razem z linką mocy spowoduje jeszcze ciaśniejszy obrót latawca.

Najprostsze bary do latawców 4-linkowych niewiele różnią się od barów do latawców 3-linkowych - wciąż sterowanie odbywa się za pomocą dwóch linek mocy, a linki sterowe mają w nich funkcję wyłącznie lądowania i odwracania latawca. Bardziej zaawansowane kontrukcyjnie bary do latawców fullpower pozwalają na kontrolę nad linkami hamulcowymi w sposób pasywny lub aktywny. Niektórzy producenci mają w ofercie także dedykowane latawcom full-power bary zbliżone wyglądem do barów depower i dające użytkownikowi namiastkę depowera w latawcu fullpower - takim barem jest przykładowo Peter Lynn Cross Over Bar.

Warto poświęcić też uwagę na konstrukcję latawca - większość latawców treningowych jest otwartokomorowa, ale występują też treningowe latawce zamkniętokomorowe, które pozwalają na zabawę w wodzie (w tym bodydragi lub pływanie na desce SUP). Latawiec zamkniętokomorowy dzięki swojej specyficznej konstrukcji, która trzyma powietrze wewnątrz latawca i nie pozwala mu wydostać się na zewnątrz, jeśli wpadnie do wody, możesz bez trudu zrestartować go tak jak na lądzie. Kolejną wartą uwagi konstrukcją latawców treningowych są latawce singleskin. Są one dużo lżejsze od komorówek, dzięki czemu nie dość, że ich dolny zakres wiatrowy jest znacznie lepszy (to znaczy, że wymagają do wzbicia się w powietrze zdecydowanie mniej wiatru od latawców komorowych), także generują więcej mocy od komorowców w analogicznym rozmiarze.

Wybierając latawiec treningowy, koniecznie zwróć uwagę na to, w jakiej jednostce podawany jest rozmiar latawca. Większość producentów przy dużych kite'ach podaje rozmiar jako powierzchnię - w metrach kwadratowych, jednak przy latawcach treningowych bardzo często podawana jest zamiast tego rozpiętość skrzydła w metrach - już nie kwadratowych. Producenci robią tak, ponieważ przy małym rozmiarze skrzydła rozpiętość jest większa od powierzchni, a przecież ładniej wygląda 1.5m niż 0.7m2, prawda? Dlatego właśnie rozmiar 1.5m jednego latawca treningowego często jest nieporównywalnie większy od 1.5m innego latawca treningowego - ponieważ ten, który ma 1.5m2 powierzchni rozpiętości będzie miał ok. 2.2 - 2.5m.

Pamiętaj też, że latawce różnych producentów potrafią się bardzo różnić pod względem jakości - zarówno jakości użytych materiałów, jak i jakości wykonania a także (a może przede wszystkim) jakości projektu, który przekłada się bezpośrednio na właściwości aerodynamiczne danego modelu latawca. Z miejsca odrzuć tanie chińskie nieloty, które w serwisach aukcyjnych kuszą niską ceną, oferując w zamian rozczarowanie i niewiele ponadto. Kupując latawiec w naszym sklepie masz pewność, że będzie to sprzęt od renomowanych producentów, dopracowany w najdrobniejszych szczegółach przez zespół projektantów, inżynierów aerodynamiki.

Jak opanować to wszystko i wybrać odpowiedni dla siebie latawiec treningowy?

Wiem, namieszaliśmy Ci w głowie. Najprościej będzie tak:

Jeśli ma to być po prostu zajawka, coś, co będzie tylko wprawką przed czymś większym, co sobie sprawisz i tak w ciągu miesiąca czy dwóch, wybierz latawiec dwulinkowy. Dwulinkowce są opcją budżetową i doskonale spełniają swoje zadanie. Obojętnie, czy wybierzesz trenażer kite z barem czy ze strapami - latawiec na strapach będzie tańszy i będzie miał mniejszy, bardziej kompaktowy pokrowiec, a latawiec treningowy z barem będziesz trzymał trochę podobnie jak dużego kite'a w kitesurfingu, co nieco pomoże Ci się przyzwyczaić. Zawsze do latawca ze strapami możesz dokupić sobie później bar lub odwrotnie, do latawca z barem dokupić strapy - i mieć dwa różne systemy sterowania do jednego latawca. Rozmiar latawca, jeśli nie mają nim latać dzieci tylko osoby dorosłe, sugerujemy raczej większy, w okolicach 1.8 do 2.6m rozpiętości (większych dwulinkowców raczej się już nie spotyka), ponieważ taki rozmiar latawca pozwoli już poczuć moc skrzydła. Mniejsze latawce są szybsze i zwinniejsze, ale generują mniej mocy.

Nasze typy - latawce treningowe dwulinkowe:

  • Cross Kites Air V2 - bestseller wśród latawców dwulinkowych ze strapami. Bardzo dobra jakość wykonania, dobre materiały, świetne parametry lotne. Polecamy w kategorii cena/jakość.
  • Cross Kites Boarder V2 - bestseller wśród latawców treningowych z barem. Jak wyżej - wykonanie, materiały i parametry lotne na bardzo dobrym poziomie. Polecamy w kategorii cena/jakość.
  • Paraflex Sport - Latawiec treningowy z barem, który od wielu lat na rynku jest jednym z bestsellerów. Dobre właściwości lotne w połączeniu z nieco grubszym niż u konkurencji materiałem dają konstrukcję bardzo wytrzymałą, odporną na uderzenia i targanie latawcem po ziemi. Ze względu na pancerną konstrukcję, ten model jest bardzo często wybierany przez szkoły kitesurfingu. Jeśli na etapie zakupu wiesz, że Twój latawiec będzie używany do szkolenia dużej ilości osób, Paraflex będzie bardzo dobrym wyborem.
  • Peter Lynn Hype - treningowy latawiec dwulinkowy ze strapami. Najwyższa jakość wykonania, najlepsze materiały na rynku, właściwości lotne na najwyższym poziomie. Polecamy jako najbardziej solidny produkt w swojej klasie.
  • Peter Lynn Hype Trainer - czyli Hype w wersji z barem. Pośród latawców dwulinkowych z barem polecamy jako najbardziej solidny produkt w swojej klasie.
  • Peter Lynn Uniq Play - dwulinkowiec ze strapami w konstrukcji singleskin. Zajmuje bardzo mało miejsca i wstaje w powietrze przy niesamowicie słabym wietrze, jakość wykonania na najwyższym poziomie.

Jeśli chcesz być samodzielny i niezależny, a nie chcesz co chwilę biegać do latawca aby go odwrócić i przygotować do startu, wybierz trzylinkowca z barem lub czterolinkowca z manetkami. Takie latawce będą droższe od dwulinkowców, ale wzamian oferują dodatkowe możliwości. Latawiec czterolinkowy z manetkami da Ci więcej swobody, możliwości i precyzji sterowania, z kolei latawiec trzylinkowy z barem jest opcją bardzo intuicyjną, bezpieczną i łatwą w obsłudze. Ponownie zalecamy wybór raczej dużego rozmiaru latawca, jeśli tylko sprzęt ten nie będzie użytkowany przez dzieci lub osoby o bardzo niskiej wadze. Trzeba mieć na uwadze, że wybór rozmiaru latawca powyżej ok. 3.5 metrów kwadratowych powierzchni powinien być poprzedzony nauką sterowania na mniejszym latawcu, choćby dwulinkowym.

Jeśli masz specyficzne wymagania - na przykład w Twojej okolicy wieje bardzo słabo (pozdrawiamy Kraków i okolice) albo po prostu chcesz mieć pewność, że Twój latawiec treningowy wzbije się w powietrze już od najmniejszego powiewu, wybierz latawiec w konstrukcji singleskin. Jeśli z kolei chcesz móc wejść do wody ćwiczyć bodydragi jako wprawkę przed kitesurfingiem, wybierz zamkniętokomorowy latawiec treningowy.

Nasze typy - latawce treningowe trzylinkowe:

  • HQ4 Rush Pro - trzylinkowy latawiec treningowy z barem od niemieckiego producenta HQ4. Konstrukcja otwartokomorowa. Sporo mocy, niezbyt ciasny skręt - dzięki czemu jest łagodny i wybaczający, bardzo wygodny do startu nauki. Rozmiar to rozpiętość w cm.
  • Peter Lynn Impulse TR - trzylinkowy latawiec otwartokomorowy z barem od Peter Lynn Kiteboarding. Doskonała jakość wykonania, najlepsze materiały. Latawiec bardziej żwawy od HQ4 Rush Pro. Rozmiar to powierzchnia w metrach kwadratowych.
  • Peter Lynn Uniq TR - trzylinkowy latawiec treningowy z barem w konstrukcji singleskin. Najlepszy wybór, jeśli chcesz, aby Twój latawiec latał przy najmniejszym powiewie. Rozmiar to powierzchnia w metrach kwadratowych.
  • Peter Lynn Skim - kolejny latawiec treningowy z barem i trzema linkami - tym razem zamkniętokomorowy, zatem nadający się też na wodę do bodydragów lub do deski SUP. Rozmiar to powierzchnia w metrach kwadratowych.
  • HQ4 Hydra - trzylinkowy treningowy latawiec zamkniętokomorowy na wodę od HQ4. HQ4 Hydra to trzecia już odsłona Hydry od HQ Powerkites. Nowa Hydra jest bardziej precyzyjna i ma bardziej płaski profil, dzięki czemu jest bardziej pancerna od modeli sprzed rebrandingu HQ Powerkites na HQ4 Kites.

Nasze typy - latawce treningowe czterolinkowe:

  • Cross Kites Quattro V2 - czterolinkowy otwartokomorowy latawiec full-power z manetkami od Cross Kites, bestseller w kategorii cena/jakość. Jest to druga generacja latawca CK Quattro, ma lepsze linki i materiały, a sam projekt jest znacznie bardziej dopracowany aerodynamicznie.
  • Paraflex Trainer - czterolinkowy otwartokomorowy latawiec treningowy z barem. Tak jak w przypadku dwulinkowego latawca Paraflex Sport, model ten charakteryzuje się dobrymi właściowościami lotnymi oraz pancerną konstrukcją. W zestawie jest podstawowy bar, który działa tak jak bar do 3-linkowców. Jeśli wybierzesz latawiec Paraflex Trainer, sugerujemy dokupienie do niego podstawowych manetek - dzięki czemu wydając tylko nieznacznie więcej pieniędzy, będziesz mógł korzystać z obu systemów sterowania na przemian.
  • HQ4 Alpha - czterolinkowy otwartokomorowy latawiec treningowy z manetkami. Świetnie lata i jest sprzętem nie tylko na początek - docelowo, gdy nasz quiver składa się z kilku latawców w różnych rozmiarach, HQ4 Alpha doskonale sprawdza się też jako silnowiatrówka na przykład do kitebuggy lub nart.
  • Peter Lynn Uniq Quad - czterolinkowy latawiec singleskin z manetkami. Dużo mocy z każdego metra kwadratowego, nawet przy najmniejszym wietrze. Jakość produkcji jak to w Peter Lynn - na najwyższym poziomie.

Jeśli zainteresowałeś się latawcami 4-linkowymi, warto, abyś przeczytał też następny dział, w którym tłumaczymy jakie zastosowanie mają poszczególne rozmiary takich latawców w zależności od wagi użytkownika.

Latawce komorowe fullpower vs latawce komorowe z depowerem - co wybrać do landkitingu i snowkitingu?

Latawce czterolinkowe bez systemu depower zwykło się w Polsce nazywać latawcami fullpower, dla rozróżnienia ich od latawców z depowerem - co ciekawe, taka nazwa przyjęła się tylko w Polsce, bo wszędzie na zachodzie mówi się na nie fixed bridle kites czyli latawce o stałej uździe - też dla rozróżnienia od latawców z depowerem, ponieważ latawce te mają na sztywno złapane ze sobą w uździe rzędy A, B i C (to nimi właśnie operujemy linkami mocy) i tylko rząd Z (ostatni rząd uzdy na krawędzi spływu) sterowany jest linkami hamulcowymi. Działa to podobnie to zmiany pochylenia lotki skrzydła w samolocie - zagina się wyłącznie krawędź spływu.

W przypadku latawców z depowerem, rzędy uzdy A, B i C nie są połączone na stałe, zamiast tego w miejscu ich łączenia występuje tzw. mixer, czyli grubsze linki ślizgające się po bloczkach oraz same bloczki. Do mixera podłączony jest w latawcach z depowerem też rząd Z. Dzięki systemowi depower (Depower Speed System, DSS) mamy możliwość nie tylko zagiąć krawędź spływu, ale zamiast tego możemy zmienić cały kąt natarcia skrzydła. Dzięki temu mamy możliwość wypuścić część wiatru, który wpada w latawiec, tak żeby go opłynął i nie wygenerował mocy - to właśnie dlatego depower nazywa się depowerem. Latawce z depowerem sterowane są wyłącznie barem, i to wyłącznie takim, który podpinamy do założonej na siebie uprzęży, czyli trapezu. Pozwala to na ruch barem od siebie (mniej mocy) i do siebie (więcej mocy).

Wiemy, że poprzednie dwa akapity brzmią dla nowicjusza jakby były po chińsku, ale uwierz nam - warto, abyś dobrze zrozumiał te pojęcia oraz to, skąd się to bierze, dlatego przeczytaj je jeszcze raz. Dla podsumowania: latawce z depowerem zmieniają cały kąt profilu, gdy odpuścimy lub zaciągniemy bar, a latawce fullpower (nawet, jeśli podłączymy je do baru od kite'a z depowerem) na takie sygnały będą reagować poprzez zaginanie lewej lub prawej strony samej krawędzi spływu.

Tak, wiemy co Ci chodzi po głowie - skoro różnica w cenie między fullpowerem a latawcem z DSS jest taka duża, to przecież można kupić fullpowera, dołożyć kilka bloczków, tu się poklepie, tam podklei, a tam podwiąże i będzie depower... Niestety, nie jest tak pięknie. Depower to nie tylko bloczki w uździe, to cały spójny projekt obejmujący uzdę, profil i kształt skrzydła oraz kilka innych drobnych szczegółów konstrukcyjnych, które muszą ze sobą idealnie współgrać. Samodzielne dodanie depowera do latawca fullpower nie jest niemożliwe, ale jest bardzo trudne, wymaga wielu inżynieryjnych obliczeń i docelowo i tak nie da nawet w połowie tak dobrego efektu, jak fabryczny kite z depowerem od renomowanego producenta.

Dobór rozmiaru latawca full-power (zakładając, że dobieramy go do przeciętnych, ogólnopolskich statystyk wiatrowych) wygląda mniej więcej tak:

latawiec fullpower dla osoby 55-65 kg:

  • 1.5m - 2.5m - taki rozmiar będzie w przeciętnym wietrze treningówką, dopiero w silnym wietrze zadziała w trakcji. Za mały do skakania.
  • 3m - 4m - taki rozmiar będzie odpowiedni do nauki podstaw landkitingu z mountainboardem lub kitebuggy albo snowkitingu z nartami lub snowboardem oraz do pierwszych prób skoków.
  • 4.5m - 6m - nie polecamy na początek. Docelowo jako słabowiatrówka do trakcji lub do powerkite'owych skoków.

latawiec fullpower dla osoby 70-80 kg:

  • 1.5m - 3.5m - taki rozmiar będzie w przeciętnym wietrze treningówką, dopiero w silnym wietrze zadziała w trakcji. Za mały do skakania.
  • 4m - 5m - taki rozmiar będzie odpowiedni do nauki podstaw landkitingu z mountainboardem lub kitebuggy albo snowkitingu z nartami lub snowboardem oraz do pierwszych prób skoków.
  • 5.5m - 7m - nie polecamy na początek. Docelowo jako słabowiatrówka do trakcji lub do powerkite'owych skoków.

latawiec fullpower dla osoby cięższej niż 80-85 kg:

  • 2.5m - 4m - taki rozmiar będzie w przeciętnym wietrze treningówką, dopiero w silnym wietrze zadziała w trakcji. Za mały do skakania.
  • 4.5m - 6m - taki rozmiar będzie odpowiedni do nauki podstaw landkitingu z mountainboardem lub kitebuggy albo snowkitingu z nartami lub snowboardem oraz do pierwszych prób skoków.
  • 6.5m - 8m - nie polecamy na początek. Docelowo jako słabowiatrówka do trakcji lub do powerkite'owych skoków.

Zauważ, że dobór rozmiaru latawca komorowego z depowerem (też pod landkiting lub snowkiting) będzie operować na znacznie większych rozmiarach:

latawiec z depowerem dla osoby 55-65 kg:

  • do 5m - taki rozmiar będzie odpowiedni do nauki podstaw depowera oraz jako silnowiatrówka. W słabszym wietrze pojedziesz na kitebuggy lub nartach - ale do mountainboarda lub snowboardu potrzebujesz nieco więcej (wiatru lub powierzchni latawca).
  • 6m - 8m - taki rozmiar będzie odpowiedni do nieskrępowanej jazdy snowkite lub landkite. Odpowiedni rozmiar na pierwszego kite'a z depowerem, pokryje większość zakresu wiatrowego.
  • 9m - 13m - to są rozmiary na słaby wiatr. Nie korzystaj z nich, jeśli nie masz już w pełni opanowanego mniejszego kite'a z depowerem.

latawiec z depowerem dla osoby 70-80 kg:

  • do 7m - taki rozmiar będzie odpowiedni do nauki podstaw depowera oraz jako silnowiatrówka. W słabszym wietrze pojedziesz na kitebuggy lub nartach - ale do mountainboarda lub snowboardu potrzebujesz nieco więcej (wiatru lub powierzchni latawca).
  • 8m - 10m - taki rozmiar będzie odpowiedni do nieskrępowanej jazdy snowkite lub landkite. Odpowiedni rozmiar na pierwszego kite'a z depowerem, pokryje większość zakresu wiatrowego.
  • 11m - 15m - to są rozmiary na słaby wiatr. Nie korzystaj z nich, jeśli nie masz już w pełni opanowanego mniejszego kite'a z depowerem.

latawiec z depowerem dla osoby cięższej niż 80-85 kg:

  • do 8m - taki rozmiar będzie odpowiedni do nauki podstaw depowera oraz jako silnowiatrówka. W słabszym wietrze pojedziesz na kitebuggy lub nartach - ale do mountainboarda lub snowboardu potrzebujesz nieco więcej (wiatru lub powierzchni latawca).
  • 9m - 12m - taki rozmiar będzie odpowiedni do nieskrępowanej jazdy snowkite lub landkite. Odpowiedni rozmiar na pierwszego kite'a z depowerem, pokryje większość zakresu wiatrowego.
  • 13m - 18m - to są rozmiary na słaby wiatr. Nie korzystaj z nich, jeśli nie masz już w pełni opanowanego mniejszego kite'a z depowerem.

Jak pewnie zauważyłeś, polecany rozmiar latawca dla osoby początkującej dla latawców fullpower jest zupełnie inny, dużo mniejszy niż zalecany rozmiar latawca z depowerem dla początkujących. To prawda - dzięki systemowi depower wybieramy większe skrzydła, bo możemy ograniczyć ilość mocy generowanej przez latawiec. W prostych słowach: Gdy weźmiesz do rąk ośmiometrowego fullpowera i zawieje mocniej, zdmuchnie Cię ze spotu, nie utrzymasz go. Z kolei gdy w tych samych warunkach podepniesz pod siebie 8m skrzydło z depowerem, nie dość, że będzie do opanowania (wystarczy odsunąć bar od siebie, a latawiec będzie ciągnął dużo słabiej), to jeszcze będzie to przyjemne i komfortowe.

Jak też nietrudno się domyślić, operacyjny zakres wiatrowy latawca fullpower ma się też nijak do zakresu wiatrowego latawca z depowerem - jednym latawcem z depowerem spokojnie pokrywamy zakres wiatrowy dwóch lub nawet trzech różnych rozmiarów latawców fullpower. Dlaczego zatem w ogóle wybierać fullpowera? Z jednego z dwóch powodów: Ze względów ekonomicznych, ponieważ kupując latawiec fullpower możemy zacząć na poważnie zabawę z landkitingiem lub snowkitingiem wydając trzy- a nawet czterokrotnie mniejszą kwotę niż na latawiec z depowerem, albo ze względu na bardzo specyficzne wymagania - jeśli kręci Cię powerkiting, czyli siłowanie się z latawcem oraz skoki na piechotę (bez pojazdu), albo jeśli zajawkę masz głównie na kitebuggy.

Latawce fullpower najczęściej spotyka się:

  • wśród osób początkujących w landkitingu i snowkitingu - głównie ze względów ekonomicznych
  • wśród osób skaczących na piechotę - czyli uprawiających tzw. powerkiting - specjalnie do powerkitingu zostało zaprojektowanych kilka ciekawych latawców fullpower (np. ).
  • wśród buggykiterów - przez lata latawce fullpower z dużym Aspect Ratio sprawdziły się jako zawodnicze skrzydła do wyścigów kitebuggy - chociaż w tym zakresie w ostatnich latach są coraz bardziej wypierane przez wyścigowe latawce zamkniętokomorowe z depowerem.

Wybierając latawiec (niezależnie, czy będzie to latawiec fullpower czy latawiec z depowerem) pamiętaj, że rozmiar to nie wszystko. Różne modele latawców przeznaczone są do różnych celów i przed zakupem powinieneś być pewien, że wybrałeś kite'a przeznaczonego do tego, co Ty chcesz z latawcem robić. Nie kupuj na pierwsze skrzydło latawca przeznaczonego do agresywnego freestyle'u albo kite'a zaprojektowanego do bicia rekordów prędkości i ścigania się w regatach. Takie latawce będą trudne do opanowania, a w niewprawnych rękach potrafią być niebezpieczne nie tylko dla użytkownika ale i dla osób postronnych. Zacznij od sprawdzonych, stosunkowo łagodnych konstrukcji, które zostały zaprojektowane tak, aby wybaczać Twoje błędy w trakcie nauki.

Zazwyczaj latawce dla początkujących rozpoznasz po stosunkowo niskim parametrze AR (Aspect Ratio). W dużym uproszczeniu: niskie AR mają skrzydła, które wybaczają błędy i które przeznaczone są do nauki, z kolei im AR większe, tym kite daje większe możliwości (m.in. głębiej wgryza się w okno wiatrowe, dzięki czemu pojedziemy na nim ostrzej pod wiatr, ale też daje większą tzw. doskonałość skrzydła, z której bezpośrednio wynika długość hangtime, czyli to, jak długo po skoku kite będzie Cię trzymał w powietrzu.

A latawce singleskin z depowerem? A latawce zamkniętokomorowe? Tutaj działa to analogicznie jak w treningówkach. Jeśli chcesz latać nie tylko na lądzie i śniegu, ale też na wodzie, odpowiednim wyborem będzie latawiec zamkniętokomorowy. Jeśli zależy Ci przede wszystkim na dolnym zakresie wiatrowym oraz lekkiej, kompaktowej konstrukcji, możesz wybrać single skina z depowerem. Jako słabowiatrowe skrzydła przez doświadczone osoby najczęściej wybierane są ogromne latawce zamkniętokomorowce, w rozmiarach 16-21 m - z racji m.in. niesamowitej stabilności w powietrzu. Duże, słabowiatrowe zamkniętokomorowce o bardzo dużym AR - latawce w większości przeznaczone do wyścigów - ze względu na niesamowicie dobre właściwości lotne w słabym wietrze są częstym widokiem zarówno na lądzie, śniegu jak i wodzie.

Nasze typy - Latawce fullpower dla początkujących:

  • Cross Kites Quattro V2 - bestseller w kategorii cena/jakość. Jest to obecnie najczęściej wybierany latawiec do nauki landkitingu i snowkitingu. Zrównoważony ciąg boczny i winda, dobra jakość wykonania i bardzo przyzwoite właściwości lotne.
  • HQ4 Beamer - Bardzo dobry latawiec fullpower dla początkujących o świetnych właściwościach i bardzo dobrej jakości. Zrównoważony ciąg boczny i winda.
  • Peter Lynn Hornet - model dopracowywany przez lata poprzez kolejne, coraz lepsze generacje. Najlepsze parametry lotne i najlepsza jakość wykonania pośród latawców fullpower dla początkujących. Zrównoważony ciąg boczny i winda.
  • Peter Lynn Twister - Ten model przeznaczony jest dla osób planujących skoki. Nieco bardziej agresywny od Horneta, ale wciąż stosunkowo łatwy do opanowania przez osobę początkującą. Ograniczony ciąg boczny, spora winda względem pozostałych modeli w tym zestawieniu.
  • Elliot Magma III - Latawiec fullpower dla początkujących, którzy nastawiają się głównie na jazdę na kitebuggy lub snowkiting z nartami. Duży ciąg boczny pozwala rozpędzić się do solidnych prędkości, a ograniczona winda nie wyrywa użytkownika w powietrze.

Nasze typy - Latawce komorowe z depowerem dla początkujących:

  • Peter Lynn Lynx - to latawiec otwartokomorowy z depowerem, który jest zdecydowanie najczęściej wybierany zarówno przez szkółki landkite/snowkite, jak i nowicjuszy landkitingu i snowkitingu, a także przez doświadczone osoby, które stawiają największy nacisk na stabilność, przewidywalność i bezpieczeństwo użytkowania latawca - także w silnym wietrze.
  • Peter Lynn Nova - latawiec zamkniętokomorowy z depowerem, który świetnie nadaje się na ląd, śnieg i wodę. W porównaniu do większości innych zamkniętokomorowców jest bardzo łatwy w obsłudzie, stabilny i przewidywalny, a przy tym daje bardzo duże możliwości. Zalecamy osobom, które planują swoją przygodę z kite'ami rozwijać na każdym terenie, a przy tym szukają jednego modelu latawca, którego możliwości będą dla użytkownika wystarczające przez wiele lat - najpierw nauki, a potem szlifowania swoich umiejętności.
  • HQ4 Apex - latawiec otwartokomorowy z depowerem od HQ4. Dedykowany początkującym i średniozaawansowanym. Duża stabilność, dobra jakość wykonania i przyjemne właściwości lotne czynią ten latawiec bardzo przyjaznym podczas nauki snowkitingu i landkitingu.
  • HQ4 Empulse - Hybryda latawca otwartokomorowego i zamkniętokomorowego, który można w prosty sposób "przełączyć" z jednego trybu do drugiego. Ciekawe rozwiązanie, dzięki któremu możemy korzystać z zalet zarówno konstrukcji otwartej jak i zamkniętej. Model przyjazny użytkownikowi, może nie najłatwiejszy, ale wciąż do opanowania przez osobę początkującą.
  • Flysurfer Viron - Najłatwiejszy w obsłudze latawiec zamkniętokomorowy na rynku. Wybierz Virona, jeśli chcesz kupić niezbyt duży latawiec z depowerem do nauki i treningu, który nada się na ląd, śnieg i wodę. Pamiętaj jednak, że Viron ma ograniczony górny zakres wiatrowy, zatem nie jest przeznaczony do latania przy silnym wietrze, nawet jeśli wybierzesz mały rozmiar.
  • Flysurfer Peak - latawiec singleskin z depowerem od Flysurfer Kiteboarding. Doskonały dolny zakres wiatrowy, kosztem jednak górnego zakresu. Jeśli chcesz na maxa wykorzystać każdy najdrobniejszy powiew, ten latawiec jest dla Ciebie. Łatwy w obsłudze, nastawiony głównie na generowanie ciągu bocznego.
  • Ozone Pure - bardzo prosty konstrukcyjnie latawiec otwartokomorowy z depowerem. Dość wąski zakres wiatrowy rekompensuje nam w nim stosunkowo niska cena oraz łatwość obsługi. Latawiec dedykowany do nauki i leniwego ciągnięcia się po otwartej przestrzeni na nartach.
  • Ozone Access - również dedykowany początkującym latawiec otwartokomorowy z depowerem, ale zdecydowanie bardziej zaawansowany od Pure'a. Access to bardzo dobre skrzydło do snowkitingu dla osób ceniących sobie szeroki zakres wiatrowy, przewidywalność i niezawodność zarówno samego latawca, jak i jego systemu bezpieczeństwa.
  • Ozone Explore - latawiec singleskin z depowerem, odpowiednik Flysurfer Peak, ale od producenta Ozone Kites. Doskonały dolny zakres wiatrowy kosztem górnego zakresu. Łatwy w obsłudze, nastawiony głównie na generowanie ciągu bocznego.

Pamiętaj, że zamkniętokomorowe latawce z depowerem, takie jak Nova albo Empulse, nie są do końca dedykowane zupełnie początkującym osobom (wyjątkiem tutaj jest Viron). Przed wyborem takiego skrzydła warto mieć wcześniejszą wprawę z dużym latawcem treningowym lub z latawcem full-power, o powierzchni minimum 2.5 - 3.5 m. Przed zakupem takiego sprzętu (a tak naprawdę, przed zakupem jakiegokolwiek latawca z depowerem) warto, abyś umiał już w miarę intuicyjnie sterować latawcem tak, aby nie spadał Ci on co chwilę na ziemię, a także abyś był obeznany z uczuciem, jakie będzie Ci towarzyszyło, gdy latawiec wygeneruje moc i pociągnie Cię za sobą.

Jak wybrać kite do kitesurfingu dla początkujących?

Jeśli nastawiasz się typowo na kitesurfing na wodzie i nie planujesz zabawy na lądzie i/lub śniegu, albo traktujesz landkiting/snowkiting bardzo okazjonalnie, na pierwszy latawiec do kitesurfingu powinieneś wybrać latawiec z pompowanym pompką szkieletem, czyli latawiec pompowany (lub inaczej latawiec LEI - Leading Edge Inflatable, czyli "z nadmuchiwaną krawędzią natarcia"). Z pewnością widziałeś nad morzem lub nad jeziorem osoby uprawiające kitesurfing - większość z nich lata właśnie na skrzydłach pompowanych. Jeśli takim latawcem wpadniesz do wody, jego restart spowrotem w powietrze jest zwykle łatwiejszy i bardziej intuicyjny od restartu latawca zamkniętokomorowego. Co za tym idzie, ryzyko utopienia latawca przez niedoświadczoną osobę w taki sposób, żeby nie dało się go zrestartować bez wyciągnięcia latawca na brzeg, w latawcu pompowanym jest znacznie mniejsze niż w latawcu komorowym. Jeśli planujesz zakup latawca zamkniętokomorowego i naukę kitesurfingu na takim skrzydle, sugerujemy, abyś najpierw złapał doświadczenie na lądzie i śniegu, aby podstawowa obsługa Twojego latawca nie sprawiała Ci już problemów.

Latawce pompowane bardzo się różnią konstrukcyjnie między sobą, a mnogość tych konstrukcji i specyficznych zastosowań poszczególnych z nich potrafi wprawić osobę początkującą w sporą konsternację. Przede wszystkim, nie wybieraj na początek latawca typu C-Shape. Wiele starych, zużytych C-Shape'ów kusi ceną na serwisach aukcyjnych, jednak musisz mieć na uwadze, że ta konstrukcja charakteryzuje się bardzo agresywną charakterystyką, nie odpuszcza błędów, a jeśli wpadnie do wody, restart wymaga specyficznej, niełatwej techniki. Czytaj opisy producentów poszczególnych modeli latawców, które Cię zainteresują - w tych opisach znajdziesz informację dla kogo i do jakich zastosowań dany model latawca jest przeznaczony. Jeśli szukasz latawca do nauki i treningu i chcesz mieć możliwość wykorzystać słaby wiatr, warto pomyśleć o konstrukcji tzw. single-strut, czyli z tylko jedną tubą poprzeczną. Takie latawce co prawda nie pozwalają na niesamowite skoki, ale są łatwe w obsłudze i bardzo lekkie, dzięki czemu wstają w powietrze przy dużo mniejszym wietrze niż skrzydła z trzema lub więcej tubami poprzecznymi. Generują też dużo mocy bocznej, dzięki czemu możesz spokojnie wybrać nieco mniejszy rozmiar. Latawce singlestrut są też zwykle tańsze od bardziej zaawansowanych modeli. Za przykład posłuży nam tutaj PLKB Synergy - właśnie ten model uważamy za najciekawszy wybór pośród wszystkich latawców z jedną tubą poprzeczną.

Jeśli jednak szukasz latawca uniwersalnego, z którym będziesz mógł kontynuować swoją naukę i cisnąć progress przez wiele lat, pomyśl nad 3-strutowym latawcem w konstrukcji Delta/SLE. Takie latawce ultra łatwo wstają z wody, są przewidywalne i wybaczą Ci popełnione błędy. Ta konstrukcja dedykowana jest do pływania na fali, co oznacza, że jeśli wpadniemy pod latawiec i zluzujemy linki, latawiec zamiast spaść jak kamień do wody cofnie się w okno wiatrowe (zdriftuje po krawędzi), napinając linki i umożliwiając dalsze sterowanie. Na latawcach tej konstrukcji również świetnie się skacze - może nie trzymają tak długo w powietrzu jak 4-strutowe latawce Open-C, ale z odorobiną wprawy oddasz na nich równie wysokie (i co najwiażniejsze, w pełni kontrolowane) skoki. Nasz typ w tej konstrukcji to latawiec PLKB Swell - model, który najczęściej wybierają współpracujące z Peter Lynn Kiteboarding szkółki kitesurfingowe, a przy tym model najczęściej wybierany przez naszych klientów jako pierwszy kite do kitesurfingu. Oprócz tego, właśnie na Swellu lata jeden z naszych pro-riderów, Mateusz, który podczas każdej sesji kite udowadnia, że Swell to latawiec nie tylko dla początkujących - skacząc na niesamowite wysokości i strzelając na nim jednego kiteloopa po drugim.

Jeśli planujesz wyposażyć się w cały zestaw kite, wraz z deską, barem i innymi akcesoriami - zajrzyj do działu zestawy kite w naszym sklepie - korzystając z preferencyjnych warunków cenowych jakie możemy zaproponować na zestaw, możesz sporo zaoszczędzić. Dodatkowo, kupując u nas zestaw kite z barem i deską, dodatkowo otrzymasz specjalny rabat na zakup pozostałych akcesoriów - takich jak pianka, trapez, kask czy wiatromierz.

Jak wybrać kite do hydrofoila?

Jeśli myślisz o rozpoczęciu przygody z deską hydrofoil, z pewnością swobodnie już pływasz na kajcie i masz jako takie rozeznanie w różnicach konstrukcyjnych między latawcami. Jeśli jesteś totalnym nowicjuszem, pomiń ten akapit - wrócisz do niego później, gdy nabierzesz wprawy i poczujesz się swobodnie na zwykłej desce typu twin-tip.

Pływanie na kite z hydrofoilem to nie lada sztuka. Do opanowania jej musisz mieć doskonały balans, ponieważ właśnie balansując drobnymi pochyleniami ciała kierujesz deską oraz pozwalasz jej się wynurzyć, a potem utrzymać odpowiedni poziom wynurzenia przez cały czas, gdy jesteś na halsie w tzw. lewitacji. Musisz też umieć bardzo precyzyjnie sterować latawcem i precyzyjnie generować nim moc lub ją oddawać. W tej sytuacji, latawiec może pełnić dwie funkcje - albo będzie Ci przeszkadzał, albo pomagał. Jak pewnie się domyślasz, agresywne modele freestyle'owe raczej nie pomogą. Skupmy się więc na tym jak sprawić, aby latawiec pomógł w szybszej nauce hydrofoilingu?

Przede wszystkim, wybierz mniejszy latawiec niż wybrałbyś na te same warunki wchodząc z deską twintip. Do pływania na hydrofoilu z kitem potrzeba bardzo niewiele mocy. Z pewnością zauważyłeś już, że gdy Ty ledwo płyniesz na twintipie z latawcem 13m, gość obok doskonale się bawi latając 9-tką z hydrofoilem. Uważaj jednak, aby na pierwsze halsy nie wybrać też latawca za małego. Ten gość obok ma już doświadczenie z foilem, dlatego sprawnie sobie radzi na 9-tce, prowadząc go delikatnie jak piórko i wykorzystując każdą, nawet najdrobniejszą dostawę mocy. Na pierwsze próby z foilem wybierz latawiec o około 2-3 metry mniejszy niż ten, którego użyłbyś z twintipem.

Jeśli chodzi o latawce dedykowane do hydrofoilingu, z pewnością zauważyłeś, że dzielą się na dwie główne kategorie: freeride oraz race. Latawce race'owe, zwykle zamkniętokomorowe, mają bardzo duże AR (są wąskie i długie) i używane są przez doświadczonych riderów podczas wyścigów. Wymagają precyzji sterowania, wzamian dając nam możliwość pływania z największymi prędkościami i pod niesamowicie ostrymi kątami do wiatru. Osoby, które szukają w latawcach do foilingu dużej wydajności i prędkości, ale mają awersję do latawców komorowych, często wybierają skrzydła 5-strutowe o sporym Aspect Ratio (w tej kategorii polecamy latawiec PLKB Hook).

Na początek przygody z hydrofoilem znacznie lepsze będą jednak łagodne latawce freeride'owe. Te z nich, które dedykowane są do foila, nastawione są głównie na jak najlepszy dolny zakres wiatrowy, maksymalną stabilność w powietrzu, zbalansowany ciąg w górę i w bok, a także delikatne, precyzyjne prowadzenie. To właśnie te cechy latawca spowodują, że odnajdziesz się na foilu, szybko załapiesz lewitację i za chwilę będziesz mógł szlifować płynne zwroty na wynurzeniu.

Do wyboru mamy konstrukcje LEI oraz zamkniętokomorowe. Pośród latawców LEI coraz popularniejsze do nauki foila robią się latawce single-strut, czyli z tylko jedną tubą poprzeczną (nasza rekomendacja: PLKB Synergy). Pośród latawców zamkniętokomorowych zdecydowanie polecamy latawiec PLKB Nova, który łączy te wszystkie cechy z niesamowitą wydajnością, świetną windą i boskim hangtimem, dzięki czemu pokochasz Novą nie tylko z hydrofoilem (do którego jest dedykowana) ale także podczas silnowiatrowej sesji skoków na twintipie, a także w górach, gdy odważysz się zszybować w dół stoku na Novej podczas snowkitingu.

Pomoc w doborze latawca do kitesurfingu, snowkitingu lub landkitingu

Jeśli po przeczytaniu tego artykułu nadal masz mętlik w głowie i chciałbyś nieco uporządkować nowo nabytą wiedzę, masz pytania związane z doborem latawca lub z innymi poruszonymi tu zagadnieniami, albo masz już upatrzone skrzydło i po prostu chciałbyś się upewnić, że dobrze wybrałeś - zadzwoń lub napisz do nas. Nasza ekipa ma wieloletnie doświadczenie zarówno w lataniu, jak i w dobieraniu sprzętu kite dla naszych klientów. Testujemy większość modeli latawców, które sprzedajemy, dzięki czemu jesteśmy mocno rozeznani w obecnej sytuacji na rynku. Wiemy, że różne osoby mają różne podejście i różne oczekiwania, dlatego do każdego klienta podchodzimy indywidualnie.