Latawce LEI
Latawce LEI (Leading Edge Inflatable) to latawce, których konstrukcja opiera się o pompowany szkielet, który przed startem należy napompować pompką do kite. Kite'a pompuje się do osiągnięcia optymalnego ciśnienia, dzięki któremu latawiec tubowy zawsze trzyma prawidłowy kształt. Pompowane tuby powodują także, że gdy latawiec wpadnie do wody, będzie unosił się na jej powierzchni. Dzięki temu restart latawca z wody jest możliwy, a w sytuacji awaryjnej, latawiec pompowany może posłużyć nam jako tratwa ratunkowa. Latawce pompowane zwykle są szybsze i bardziej zwrotne niż ich rozmiarowe odpowiedniki pośród latawców komorowych. Generują jednak mniej mocy z takiej samej powierzchni nominalnej, dlatego powinniśmy zestawiać je raczej z mniejszymi o 2-3 metry kwadratowe kite'ami komorowymi.
Pierwszymi latawcami pompowanymi były latawce w konstrukcji tzw. C-Shape. Ich nazwa wynika z tego, że w powietrzu tworzą kształt litery C. Kształt ten latawce C-Shape zawdzięczają temu, że jako jedyne z pośród latawców pompowanych, nie posiadają uzdy, a linki baru przyczepiane są bezpośrednio do krawędzi tipów. Takie latawce latają bardzo agresywnie i bardzo ciasno skręcają, trudno jednak wstają z wody. W dzisiejszych czasach latawce C-Shape produkowane są wyłącznie jako sprzęt dla zaawansowanych riderów freestyle - jeśli jesteś osobą początkującą, trzymaj się od latawców C-Shape z daleka!
Wraz z rozwojem kitesurfingu pojawiły się konstrukcje SLE (Supported Leading Edge). Są to wszystkie te latawce pompowane, które posiadają dodatkowe linki przy krawędzi natarcia (czyli tzw. uzdę). Wśród latwców SLE wyszczególniamy trzy podstawowe rodzaje konstrukcji:
- Latawce Bow - charakteryzują się wciętą krawędzią spływu, przez co rozłożone na ziemi mają kształt łuku. Dzięki zastosowaniu uzdy, krawędź natarcia utrzymuje w locie ten sam kształt i równo napiera na wiatr - nawet przy agresywnym prowadzeniu. Dodatkowo odpowiednio wyprofilowana krawędź spływu (wcięcie) pozwala na niemal całkowite zdepowerowanie (pozbawienie mocy) latawca.
- Latawce hybrydowe - Kształt hybrydowy jest kompromisem między C-Shape i Bow. Hybrydy, podobnie jak latawce Bow, mają uzdę przy krawędzi natarcia. Mamy na rynku konstrukcje, które są łudząco podobne do Bow (Hybrid-Bow) oraz takie, które są znacznie bardziej podobne do C-Shape (Open-C). Podstawową różnicą między latawcem Bow a Hybrydą jest krawędź spływu, która w latawcu hybrydowym jest podobna do tej w C-Shape. Natomiast od latawców C-Shape, Hybryda różni się przede wszystkim obecnością uzdy.
- Latawce Delta - konstrukcja Delta jest rozwinięciem konstrukcji hybrydowej. Latawiec Delta rozłożony na ziemi ma kształt bardziej trójkątny, przez co stosunek powierzchni środkowej części skrzydła do bocznych jest większy niż w przypadku hybrydy. Dzięki temu latawiec Delta ma większą powierzchnię projekcyjną (powierzchnię w rzucie), co przekłada się na większą moc z podobnej powierzchni. W rezultacie daje nam lepszy dolny zakres wiatrowy. Minusem takiej konstrukcji są mniejsze możliwości zdepowerowania (pozbawienia mocy) latawca Delta, przez co jego górny zakres wiatrowy jest mniejszy.
Wszystkie latawce pompowane, bez względu na rodzaj konstrukcji, są sterowane za pomocą baru i czterech linek. W niektórych przypadkach producent decyduje się na zastosowanie tzw. piątej linki. Nie służy ona jednak bezpośrednio do sterowania skrzydłem, jest natomiast podstawą systemu bezpieczeństwa. Kupując bar do latawca zawsze upewnij się, czy będzie on kompatybilny z systemem bezpieczeństwa w Twoim latawcu. Jeśli masz wątpliwości - zapytaj sprzedawcę.
Więcej
Zwiń