Rozróżniamy dwa typy latawców komorowych: latawce otwartokomorowe oraz latawce zamkniętokomorowe. Główna różnica między tymi dwoma typami to fakt, że latawce zamkniętokomorowe mają większość wlotów komór zamkniętych dla przepływu powietrza. Tylko kilka wlotów komór na krawędzi natarcia jest otwartych, przez te wloty powietrzem napełnia się cały latawiec w środku. Wloty wyposażone są dodatkowo w specjalne wentyle, dzięki którym raz wtłoczone do czaszy latawca powietrze nie ma możliwości wydostać się na zewnątrz, a latawiec nie traci swojego kształtu gdy spadnie na ziemię lub wodę.
Latawce zamkniętokomorowe z powodzeniem można używać na wodzie, restart z wody jest nie tylko możliwy, ale i łatwy - wystarczy trochę wprawy. Latawce zamkniętokomorowe są od lat bardzo popularne na lądzie - wiele osób używa ich do snowkitingu i landkitingu ze względu na ich stabilność oraz doskonałe właściwości słabowiatrowe. Z tych też powodów latawce zamkniętokomorowe doskonale sprawdzają się z deską hydrofoil. Największe rozmiary zamkniętokomorowców to także świetna recepta na słaby wiatr podczas uprawiania kitesurfingu na desce twintip.
Z racji właściwości aerodynamicznych, zaawansowane technologicznie latawce zamkniętokomorowe doskonale sprawdzają się w racingu - konstrukcje o bardzo wysokim Aspect Ratio, niemożliwym do osiągnięcia dla latawców o pompowanym szkielecie, z równie nieosiągalną dla innych konstrukcji stabilnością i czystym airflow wokół krawędzi natarcia sprawiają, że można na nich osiągnąć znacznie ostrzejsze kursy pod wiatr. Właśnie dlatego zawodnicy ścigający się w regatach kitesurfingowych, na wyścigach snowkite czy kite buggy ścigają się już w większości przypadków właśnie na latawcach zamkniętokomorowych.
Więcej
Zwiń